Gaasiga on bensiinist soodsam sõita

Sõitsime suvisel nädalavahetusel Dacia Duster LPG-hübriidiga, mille kolme silindriga mootor põletab nii bensiini kui ka LPG-gaasi. Saime kogemuse, et auto on tänu gaasile kokkuhoidlikum küll.

Kiirülevaade autogaasidest on selline, et levinum neist on LPG (liquified petrol gas), gaasipliidi pidajale harjumuspärane propaan-butaan. Gaasimüüjad lubavad, et seda kasutades saab kütusekulu kokku hoida 45%.

CNG (compressed natural gas) on kokku surutud metaan ja gaasimüüjad lubavad selle kasutajale veelgi suuremat, isegi 60% kokkuhoidu kütusekuludelt. CNG tanklaid on Eestis esialgu LPG omadest vähem.

Tagasi tulles Dacia juurde, autol on 1-liitrine 100 hobujõuline mootor, tagavararatta asemel terasest gaasiballoon, mis mahutab üle 30 liitri gaasi ja vasaku käe all on LPG-nupp, kust saab mootorikütust ümber lülitada. Samas on ka viie jaotusega indikaator, mis näitab, kui palju gaasi veel järel on. Kui Tallinnast Tartu suunas välja sõitsime, põles üks roheline tuluke. Varsti muutus see punaseks ja Ardu kandis käis piiks-piiks ning auto lülitus bensiinile ümber. Tunda oli, et auto kiirendus paranes veidikene. Ehk on põhjus Kütteväärtus, mis iseloomustab kütuse põletamisel saadavat maksimaalset energiahulka. Bensiinil on see suurem kui vedelgaasil.

Esimene tähelepanek: bensiiniga sõites on auto veidi äkilisem!

Jõudsime Tikupoisi juurde Alexela tanklasse, kus 32,57 liitrit gaasi maksis 19,44 eurot, liitri hind oli 0,599 eurot. See oli juunis, tänaseid hindu pole vaadanud. Gaasi tankimiseks tuleb tankuri nuppu all hoida, esmakordselt vooliku kinnitamine võib olla harjumatu ja selle eemaldamisel käib korralik sutsakas ning õhku paiskub tuttavat gaasilõhna. Gaasiballooni sõitsime tühjaks veidi rohkem kui 400 kilomeetriga

Teine tähelepanek: gaasikulu oli umbes 8,2 l/100 km ja rahaliselt umbes 4,9 eurot/100 km. Diiselmootor on võimeline sõitma ligikaudu sama kuluga, gaasi kasuks räägib selle suhteline keskkonnsõbralikkus.

Dacia Dusteriga olen sõitnud varemgi, siis oli talv ja lumi oli maas ning auto neljaratta veoline. Tookord kirjutasin nii: kui läksime paksu lumme, siis ei olnud läbivusega mitte mingit küsimust. Auto tundis end lumes väga hästi, pareminigi kui maanteel. Duster on metsa-ja külavaheteede auto. Gaasimootoriga autot saab muide vaid esisillaveoga.

Mis sõidumugavusse puutub, siis on Dusteril peal kõik, mis vaja. Meie käsutuses olnud auto letihind on kriips üle 17 000 euro. Selle eest saab lisad nagu võtmeta sisenemise, multiview kaamerad, navigatsioonisüsteemi, kliimaseadme, esiistmete soojenduse. Ja pimenurga jälgimissüsteemi, mille iseloomust ma hästi aru ei saanud. Pikal teel väsitas istumisasend veidi ja meeldivaima asendi leidmiseks tuli tööd teha. Ja kurb teade automaatkasti fännidele: autol sai käike vahetada vaid käsitsi. Milline võimalus minule isiklikult väga sümpatiseerib. Ning rooli taga istuv, ütleme keskealine mees, võiks rahulikult ümiseda: “selle raha eest on siin autot kõvasti!”

Kolmas tähelepanek: Gaasiga Dacia Duster on väga hea auto distantsil Tartu-Elva ja hea auto distantsil Tallinn-Tartu.

Kokkuvõttes on gaasimootoriga auto tänu gaasi soodsamale hinnale veidi kokkuhoidlikum. Tundub, et paak saab liiga ruttu tühjaks, aga koos 50 liitrise bensiinipaagiga saab sõita ühe jutiga üle 1000 kilomeetri. Gaasiga sõites tuleb silmas pidada, et kaugeltki kõik tanklad seda ei paku, vastav info on leitav kütusemüüjate veebidelt.

Neljas tähelepanek: kui on soov olla keskkonnasõbralik ja elektriauto tundub krõbekallis, on gaas kindlasti korralik alternatiiv.